Kivijalkapuoti

Mikä saa sinut käymään kivijalkamyymälässä?

Pienet kivijalkakaupat, ne ihanat pikkuiset puodit, joita usein matkoilla ihaillaan ja huokaillaan ’olisipa meillä Suomessakin tälläisiä…’ Mihin ne ovat hävinneet? Onko niitä koskaan ollutkaan?

Olihan niitä, ennenkuin tavaratalot keksittiin ja kaikkien pienten puotien valikoimat koottiin yhden ja saman katon alle, isojen toimijoiden taakse. Vaikutus ihmisten kulutuskäyttäytymiseen oli huima. Tavaratalo oli Taivas, kaikkea mitä et ikipäivänä olisi kuvitellutkaan tarvitsevasi, saati voivasi hankkia omaan kotiin, siinä se on, kädenulottuvilla ja kotiin ostettavissa. Niin alkoi kuihtua kivijalkapuotien kulttuuri kaupunkien keskustoista.

Tavaratalojen asiakasmäärät ja ostokset jatkoivat kasvuaan niin, että kulkemiseen ja kuljettamiseen tarvittiin autoa. Keskustojen mahdollisuudet tarjota riittävästi parkkitilaa olivat rajalliset. Joku keksi rakentaa tavaratalon keskustan läheisyydessä sijaitsevalle pellolle, ympärillä on Valtavasti tilaa isolle parkkipaikalle. Syntyi automarketti. Oi sitä kuluttamisen riemua kun voi kuljettaa auton täydeltä tavaraa kotiin. Hienoimmissa automalleissa saattoi jo olla turvavyöt, mutta ei niiden käyttöä valvottu, jos lapset olivat päässeet mukaan kauppareissulle, kotimatkalla oltiin ostosten seassa miten vaan takapenkille kaikki mahduttiin.Juuri kun luultiin ettei shoppailu voi tästä helpommaksi muuttua – Hello Internet! Verkkokauppojen ennustettiin kaatavan ne viimeisetkin kivijalkakaupat. Onneksi on kuljettu läpi tuon halpatuontitavaran haalimisen ja herätty huomaamaan, että toisenlaiset ratkaisut ovat tarpeen niin ihmisten kuin luonnonkin hyvinvoinnin ja tulevaisuuden takaamiseksi.

Kivijalkakauppoja on alkanut nousta takaisin kaupunkien keskustoihin, ne eivät taistele verkkokauppoja vastaan, vaan rakentavat omiaan. Kotimaisuutta osataan arvostaa ja samalla kun suuret tekijät vetoavat kustannussyihin pitäessään tuotannon muualla, on rinnalle noussut pienempiä, rohkeita toimijoita, jotka uskovat Suomen työllistämiseen. Kuluttajana sinä päätät kumpi heistä pärjää.  Pitkän pohjustuksen jälkeen esitän kysymyksen, johon toivon vastausta, jotta osaisin paremmin tuottaa juuri sellaista palvelua mitä sinä kaipaat. Ihana on ollut kuulla kuinka monet teistä kerrotte mieluummin ostavanne esim. lankoja kivijalkaliikkeestä koska a) niitä pääsee hipelöimään. Se ihanan houkutteleva tuntu ja silkinpehmeys ei vaan välity ruudun kautta. b) Värit halutaan nähdä luonnossa. Kaikesta teknologian kehittymisestä huolimatta ei värejä saada toistumaan luonnollisina näytöllä. Ei edes samanlaisina eri näytöillä. 

Kysymys kuuluu: Mikä saa sinut asioimaan kivijalkaliikkeessä?

Tervetuloa käymään Luova Linnassa (Kauppakatu 2, Jyväskylä), tule ja koe se pienen puodin tunnelma, käytävät joita pitkin ei mahdu kulkemaan ostoskärryjen kanssa, lattiasta kattoon saakka ihmeteltävää, vastassa on ihminen, ei automaatti, ja joka kerta sinut toivotetaan tervetulleeksi uudestaan. 

 

 

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this:
search previous next tag category expand menu location phone mail time cart zoom edit close